Monday, March 29, 2010

ZIKIR HARIAN

Oleh: IMAM AL-GHAZALI
Di dalam: AL-IHYA’ ULUMUDDIN

HARI AHAD

يا حي يا قيوم
Wahai Allah yang tetap hidup dan tetap mengurus urusan makhluk.

Fadhilat zikir:
Memperolehi harta yang banyak dan membawa berkat serta dicintai oleh setiap manusia.

HARI ISNIN

لا حول ولا قوّة الاّ با اللّه العليّ العظيم
Tidak ada upaya untuk menolak sesuatu kemelaratan dan mendatangkan sesuatu kemanfaatan melainkan Allah juga, Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agong

Fadhilat zikir:
Setiap bacaan, Allah memberi pahala sebesar Bukit Uhud, dan menghindarkan sifat-sifat mazmumah.

HARI SELASA

اللّهمّ صلّ على محمّد وعلى ال محمدّ وصحبه وسلّم
Ya Allah, kurniakan kesejahteraan ke atas Nabi Muhammad, keluarganya dan para sahabt.

Fadhilat zikir:
Setiap satu kali bacaan, Allah akan ampunkan dosa kita selama setahun.

HARI RABU

استغفر اللّه العظيم الّذي لا اله الاّ هو الحيّ القبّوم اتوب اليه
Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Agong yang tiada Tuhan selain dari-Nya yang hidup atau yang menguruskan dan aku bertaubat kepada-Nya.

Fadhilat zikir:
Setiap satu kali bacaan , Allah akan hilangkan satu titik hitam dalam hatinya

HARI KHAMIS

سبحان اللّه وبحمده سبحان اللّه العظيم
Maha Suci Allah dan dengan kepujian-Nya , Maha Suci Allah Yang Maha Agong

Fadhilat zikir:
Setiap satu kali bacaan, Allah akan mengampunkan dosa kita sebanyak buih di lautan dan Allah akan menghidupkan satu pohon buat kita di Syurga.

HARI JUMAAT

يا اللّه
Ya Allah

Fadhilat zikir:
Allah akanmemberikan ketenangan hati kepada orang yang membacanya.

HARI SABTU


لا اله الاّ اللّه
Tiada Tuhan melainkan Allah

Fadhilat zikir:
Setiap kali kita menyebutnya, Allah akan hamper kepada kita dan Allah akan memberi segala kebaikan kepada kita.

Hiaskan lah diri anda dengan zikir-zikir ini sekurang-kurangnya 100 kali sehari,andainya tak terdaya janganlah pula tinggal semua. Berzikir mengingati Allah itu adalah ubat paling mujarab untuk jiwa.

BERZIKIR




Dalam surah Al-Mulk ayat 13, Allah berfirman yang bermaksud, “ Dan tuturkanlah perkataan kamu dengan perlahan atau dengan nyaring, (sama sahaja keadaannya kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada”. Jadi, boleh sahaja berzikir dengan bersuara atau dalam hati. Untuk menambahkan kekhusyukan, bolehlah dilakukan dengan memejamkan mata untuk melihat keagungan Allah SWT melalui ciptaanNya.

Inti daripada zikir adalah menyebut nama Allah. Namun, berdasarkan tuntutan Rasulullah SAW, berzikir bukan sahaja dengan ungkapan Allah tetapi boleh juga berupa kalimat-kalimat lain yang berbentuk penyucian, pujian, pengagungan dan lain-lain seperti Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar.

Zikir boleh dilakukan di mana-mana pun, bila-bila masa dan dalam keadaan apa sekalipun. Memang terdapat zikir yang dituntut oleh Rasulullah SAW setiap selesai solat fardhu dan itu sangat utama untuk dikerjakan. Menghadap kiblat adalah arah yang terbaik walaupun menghadap mana saja, di situlah wajah Allah, sebagaimana firman Allah yang bermaksud, “ Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk menghadap Allah) maka di situlah arah yang diredhai Allah, sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya ), lagi sentiasa Mengetahui.” (Surah Al-Baqarah,ayat 115).

Bilangan zikir tidak terbatas, yang Allah perintahkan adalah zikirlah sebanyak-banyaknya. Allah berfirman, “ Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang.” (Surah Al-Ahzab,ayat 42)

Zikir secara sendirian adalah kewajipan bagi hamba Allah yang beriman. Adapun zikir secara berjemaah adalah sunnah Rasulullah SAW. Kedua-duanya memiliki faedah dan keutamaan yang besar.

Friday, March 19, 2010

Antara Mahasiswa IPG, Pelatih Guru dan Budak Maktab



Bunyi seakan-akan tiada beza bukan. Hakikatnya jurang perbezaan antara ketiga-tiga 'golongan' itu adalah besar sekali.

Budak Maktab

Pergi ke kelas jika ada lecturer. Pulang ke hostel/rumah bila bosan di kelas. Tidur sampai lajak zohor. Petang-petang turun main bola/tenis/jogging sampai maghrib bila agak-agak dekat nak azan baru balik sambil gelak kuat-kuat. Lepas lepak-lepak makan malam, main CS/PES/FIFA. Agak-agak wireless kuat, main friendster 2-3 jam tak pun gelak sorang-sorang main kuiz bodo Facebook. Pukul 2 pagi tidur. Esoknya rutin yang sama sampai cukup 5 tahun setengah. Bila elaun lambat masuk dia paling kalut naik turun HEP sibuk dok tanya JPP bila duit nak masuk. Time exam mesej budak maktab lain mintak soalan spot. Bila tanya, tak payah susah-susah, pointer tinggi rendah keluar gaji sama semua.

Anda Budak Maktab?

Guru Pelatih.
Bangun pagi-pagi 7.30 dah siap berpeluh kat padang takut kena aimbush dengan lecturer. Bila lecturer bagi tugasan, terus pergi library cari buku. Cekap. Bila mesyuarat BIG dia paling kalut atur kerja untuk orang. Sungguh berwibawa. Balik dari kelas sharp 1.15 ptg. Petang-petang siapkan kerja mana yang tak siap. Tak bertangguh. Malam-malam pergi surau bila rajin. Ye la solat kat mana pun sama yang penting ikhlas kan. Bila exam buka buku sikit-sikit buat revision ikut silibus sambil dipandu oleh soalan spot yang diberi budak maktab tadi. Bila time exam baru tergerak bangun tengah malam, sayangnya bukan untuk bertahajud tapi untuk cover tajuk mana yang tak baca lagi. Dan rutinnya akan sama untuk 5 tahun setengah mendatang. Betul-betul berlatih jadi guru - ikut jadual yang dah ditetapkan.

Anda Guru Pelatih?

Mahasiswa IPG
Sama seperti Budak Maktab dan Guru Pelatih. Cuma Mahasiswa IPG ini tidak hidup dalam tempurung jadian. Hidupnya masih diatur tetapi bukan mindanya. Jasadnya masih mengikut kitaran bodoh pelajar IPG tetapi bukan jiwanya. Langkahnya masih terikat dengan peraturan tetapi bukan akalnya. Mulutnya dikunci tetapi bukan hatinya. Hidupnya bermatlamat, bukan kosong semata-mata bertatih menjadi guru. Dan matlamatnya tinggi sebagai revolusioner masyarakat, sebagai murabbi agung, sebagai pencetus kebangkitan ummah, sebagai penggerak dakwah yang hidup - bukan robot keluaran IPG!

Apakah anda Mahasiswa IPG?


Pilihan di tangan anda. Sama ada anda memilih untuk menjadi GURU YANG UNGGUL atau GURU YANG TUNGGUL.
Bangkitlah wahai budak maktab, wahai guru pelatih. Ayuh bersama kukuhkan soff, kuatkan benteng iman, tegakkan panji Islam. Tawan kembali minda kita yang telah disekularkan! KITA MAHASISWA ISLAM IPG SUPER POWER!!

Tuesday, March 9, 2010

10 NASEHAT IMAM HASAN AL BANA

1.Dirikanlah sholat,saat setiap kali engkau mendengar suara adzan dalam keada'an apapun

2.bacalah Al-qur'an, tela'ah isinya,dengarkan dan berdzikirlah kepada Allah,jangan gunakan sebagian waktumu untul hal-hal yang tidak bermanfa'at.

3.bersungguh-sungguhlah dalam berbahasa arab "fushah" karena itu termasuk syiar islam.

4.Jangan banyak berdebat dalam hal apapun,karena bersikap hipokrit tidak akan mendatangkan kebaikan.

5.Jangan banyak tertawa,karena hati yang maushul kepada Allah adalah hati yang tenang dan stabil.

6.Jangan bercanda,karena umat yang bersungguh-sungguh tidak mengenal apapun selain kesungguhan.

7.jangan keraskan suaramu melebihi yang di butuhkan pendengar, karena hanya akan mengakibatkan serampangan dan menyakitkan orang lain.

8.Jauhi menggunjing dan melukai perasa'an orang lain,dan janganlah engkau berbicara kecuali yang baik.

9.Lakukan ta'aruf (perkenalan) dengan saudara-saudara yang kau temui,meskipun mereka tak menuntutmu demikian,sesungguhnya pondasi dakwah kita adalah cinta dan saling mengenal.

10.Kewajiban kita jauh lebih banyak dari pada waktu yang tersedia, maka bantulah orang lain untuk memanfa'tkan waktunya, kalau engkau punya keperluan,maka segeralah tunaikan kebutuhannya.

"Jika Allah menahan pemberian-Nya padamu, maka pahamilah bahwa itu adalah suatu (kemuliaan) untukmu selama kau pertahankan keislaman dan keimananmu, higga segenap apa yang dilakukan Allah kepada dirimu menjadi karunia pula kepadamu".(Ibnu Athaillah)


"Apa yang sebenarnya dituntut dari kita ialah supaya membuat segala kebaikan dan mencapai segala kejayaan tetapi dalam pada itu kita diwajibkan mengekalkan rasa-rasa hamba di hati kita. Perbuatan lahir mesti positif. Rasa di hati mesti negatif. Dalam amalan hati, yang negatif itulah sebenarnya positif. Itulah akhlak namanya."

Perutusan Pengerusi ITC

Assalammualaikum w.t.b dan salam perjuangan...

bersyukur ke hadrat Ilah kerana Allah masih memberi kekuatan kepada kita semua, mengecapi nikmat Iman dan Islam yang amat berharga dalam hidup sebagai seorang hamba yang kerdil di muka bumi ini...Semoga dengan nikmat ini mampu kita manfaatkan dengan sebaiknya, untuk meneruskan perjuangan kita sebagai khalifah di muka bumi, memakmurkan dunia dengan amar makruf nahi mungkar..

Alhamdulillah, telah selesai FASA 1 yang berlangsung selama sebulan (17/O2-17/03).. FASA 2 sedang berlangsung dan diharapkan ia dapat diisi dengan sebaiknya, demi pengislahan para nuqaba' ITC GEN 5.. syukran jazilan buat semua yang telah bertungkus lumus memastikan setiap aktiviti yang dirancang menemui puncak kejayaan.

antara aktiviti yang telah berjaya dilaksanakan ialah:

1) Muslimat Power (LSK) – semua naqibah berjoging di sekeliling kampus, sarapan dan halaqah
2) Sabtu Pagi (LTK)– qiamullail, kuliah Subuh, sarapan
3) Barang Amanah (LRD) – penanda buku yang berisi kata-kata hikmah
4) One Love (LDS)- insan terpilih bersama kakak usrah
5) Tautan Ukhwah (LUK) – bersalaman usai usrah ITC
6) Modul Nuqaba’ (LUD) – penyediaan isi usrah mingguan untuk rujukan nuqaba’
7) Blog ITC (LSP) – up date informasi

Semua dipermudahkan Allah dan natijahnya, program yang dirancang meninggalkan kesan buat semua nuqaba’, Insyaallah. Moga FASA 2 ini akan memberi peluang buat semua lujnah untuk lebih membina perancangan yang bukan sahaja kreatif, tetapi jua yang mampu memberi impak dan bermanfaat, dan seterusnya mampu melahirkan nuqaba’ yang berjiwa kental,berani dan berprinsipkan Al-Quran dan As-Sunnah.

Syukran buat semua nuqaba' yang telah banyak memberukan komitmen pada setiap perancangan lujnah dan juga komitmen bersama adik-adik usrah serta usrah ITC GEN 5, dan tidak lupa buat semua ahli Dewan Harian dan Liqa' Fikri yang tidak lekang menghulur bantuan idea dan buah fikiran. hanya Allah yang mampuu membalas jasa kalian.

SALAM PERJUANGAN..

Muhammad Nursalam b Kamaruddin
Pengerusi ITC GEN 5

Tujuh Keajaiban Dunia



Sekelompok siswa-siswi kelas geografi sedang mempelajari “Tujuh Keajaiban Dunia.” Pada awal pelajaran, mereka diminta untuk membuat senarai apa yang mereka fikir merupakan “Tujuh Keajaiban Dunia” ketika ini. Walaupun ada beberapa ketidak- sesuaian, sebahagian besar senarai diperolehi:

1) Piramid
2) Taj Mahal
3) Tembok Besar Cina
4) Menara Condong Pisa
5) Angkor Watt
6) Menara Eiffel
7) Kuil Parthenon

Ketika mengumpulkan senarai pilihan, pensyarah memperhatikan seorang pelajar, seorang gadis yang pendiam, yang belum mengumpulkan kertas kerjanya. Jadi, pensyarah bertanya kepadanya apakah dia mempunyai kesukaran membuat senarainya.

Gadis pendiam itu menjawab, “Ya, sedikit. Saya tidak dapat memilih kerana sangat banyak.”

Si Pensyarah berkata, “Baik, katakan pada kami apa yang kamu miliki, dan mungkin kami dapat membantu memilihnya.”

Gadis itu ragu sejenak, kemudian membaca, “Saya fikir, “Tujuh Keajaiban Dunia” adalah,

1) Dapat melihat
2) Dapat mendengar
3) Dapat menyentuh
4) Dapat menyayangi

Dia ragu sebentar, dan kemudian meneruskan…

5) Dapat merasakan,
6) Dapat tertawa,
7) Dan, Dapat mencintai

Ruang kuliah tersebut sunyi seketika.

Pengajaran Cerita Ini:

Alangkah mudahnya bagi kita untuk melihat pada eksploitasi manusia dan menyebutnya “keajaiban”. Sementara kita lihat semua yang telah Tuhan kurniakan untuk kita, kita menyebutnya sebagai “biasa”.

Semoga anda hari ini diingatkan tentang segalanya yang betul-betul ajaib dalam kehidupan anda.
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template