Tuesday, March 9, 2010

10 NASEHAT IMAM HASAN AL BANA

1.Dirikanlah sholat,saat setiap kali engkau mendengar suara adzan dalam keada'an apapun

2.bacalah Al-qur'an, tela'ah isinya,dengarkan dan berdzikirlah kepada Allah,jangan gunakan sebagian waktumu untul hal-hal yang tidak bermanfa'at.

3.bersungguh-sungguhlah dalam berbahasa arab "fushah" karena itu termasuk syiar islam.

4.Jangan banyak berdebat dalam hal apapun,karena bersikap hipokrit tidak akan mendatangkan kebaikan.

5.Jangan banyak tertawa,karena hati yang maushul kepada Allah adalah hati yang tenang dan stabil.

6.Jangan bercanda,karena umat yang bersungguh-sungguh tidak mengenal apapun selain kesungguhan.

7.jangan keraskan suaramu melebihi yang di butuhkan pendengar, karena hanya akan mengakibatkan serampangan dan menyakitkan orang lain.

8.Jauhi menggunjing dan melukai perasa'an orang lain,dan janganlah engkau berbicara kecuali yang baik.

9.Lakukan ta'aruf (perkenalan) dengan saudara-saudara yang kau temui,meskipun mereka tak menuntutmu demikian,sesungguhnya pondasi dakwah kita adalah cinta dan saling mengenal.

10.Kewajiban kita jauh lebih banyak dari pada waktu yang tersedia, maka bantulah orang lain untuk memanfa'tkan waktunya, kalau engkau punya keperluan,maka segeralah tunaikan kebutuhannya.

"Jika Allah menahan pemberian-Nya padamu, maka pahamilah bahwa itu adalah suatu (kemuliaan) untukmu selama kau pertahankan keislaman dan keimananmu, higga segenap apa yang dilakukan Allah kepada dirimu menjadi karunia pula kepadamu".(Ibnu Athaillah)


"Apa yang sebenarnya dituntut dari kita ialah supaya membuat segala kebaikan dan mencapai segala kejayaan tetapi dalam pada itu kita diwajibkan mengekalkan rasa-rasa hamba di hati kita. Perbuatan lahir mesti positif. Rasa di hati mesti negatif. Dalam amalan hati, yang negatif itulah sebenarnya positif. Itulah akhlak namanya."

Perutusan Pengerusi ITC

Assalammualaikum w.t.b dan salam perjuangan...

bersyukur ke hadrat Ilah kerana Allah masih memberi kekuatan kepada kita semua, mengecapi nikmat Iman dan Islam yang amat berharga dalam hidup sebagai seorang hamba yang kerdil di muka bumi ini...Semoga dengan nikmat ini mampu kita manfaatkan dengan sebaiknya, untuk meneruskan perjuangan kita sebagai khalifah di muka bumi, memakmurkan dunia dengan amar makruf nahi mungkar..

Alhamdulillah, telah selesai FASA 1 yang berlangsung selama sebulan (17/O2-17/03).. FASA 2 sedang berlangsung dan diharapkan ia dapat diisi dengan sebaiknya, demi pengislahan para nuqaba' ITC GEN 5.. syukran jazilan buat semua yang telah bertungkus lumus memastikan setiap aktiviti yang dirancang menemui puncak kejayaan.

antara aktiviti yang telah berjaya dilaksanakan ialah:

1) Muslimat Power (LSK) – semua naqibah berjoging di sekeliling kampus, sarapan dan halaqah
2) Sabtu Pagi (LTK)– qiamullail, kuliah Subuh, sarapan
3) Barang Amanah (LRD) – penanda buku yang berisi kata-kata hikmah
4) One Love (LDS)- insan terpilih bersama kakak usrah
5) Tautan Ukhwah (LUK) – bersalaman usai usrah ITC
6) Modul Nuqaba’ (LUD) – penyediaan isi usrah mingguan untuk rujukan nuqaba’
7) Blog ITC (LSP) – up date informasi

Semua dipermudahkan Allah dan natijahnya, program yang dirancang meninggalkan kesan buat semua nuqaba’, Insyaallah. Moga FASA 2 ini akan memberi peluang buat semua lujnah untuk lebih membina perancangan yang bukan sahaja kreatif, tetapi jua yang mampu memberi impak dan bermanfaat, dan seterusnya mampu melahirkan nuqaba’ yang berjiwa kental,berani dan berprinsipkan Al-Quran dan As-Sunnah.

Syukran buat semua nuqaba' yang telah banyak memberukan komitmen pada setiap perancangan lujnah dan juga komitmen bersama adik-adik usrah serta usrah ITC GEN 5, dan tidak lupa buat semua ahli Dewan Harian dan Liqa' Fikri yang tidak lekang menghulur bantuan idea dan buah fikiran. hanya Allah yang mampuu membalas jasa kalian.

SALAM PERJUANGAN..

Muhammad Nursalam b Kamaruddin
Pengerusi ITC GEN 5

Tujuh Keajaiban Dunia



Sekelompok siswa-siswi kelas geografi sedang mempelajari “Tujuh Keajaiban Dunia.” Pada awal pelajaran, mereka diminta untuk membuat senarai apa yang mereka fikir merupakan “Tujuh Keajaiban Dunia” ketika ini. Walaupun ada beberapa ketidak- sesuaian, sebahagian besar senarai diperolehi:

1) Piramid
2) Taj Mahal
3) Tembok Besar Cina
4) Menara Condong Pisa
5) Angkor Watt
6) Menara Eiffel
7) Kuil Parthenon

Ketika mengumpulkan senarai pilihan, pensyarah memperhatikan seorang pelajar, seorang gadis yang pendiam, yang belum mengumpulkan kertas kerjanya. Jadi, pensyarah bertanya kepadanya apakah dia mempunyai kesukaran membuat senarainya.

Gadis pendiam itu menjawab, “Ya, sedikit. Saya tidak dapat memilih kerana sangat banyak.”

Si Pensyarah berkata, “Baik, katakan pada kami apa yang kamu miliki, dan mungkin kami dapat membantu memilihnya.”

Gadis itu ragu sejenak, kemudian membaca, “Saya fikir, “Tujuh Keajaiban Dunia” adalah,

1) Dapat melihat
2) Dapat mendengar
3) Dapat menyentuh
4) Dapat menyayangi

Dia ragu sebentar, dan kemudian meneruskan…

5) Dapat merasakan,
6) Dapat tertawa,
7) Dan, Dapat mencintai

Ruang kuliah tersebut sunyi seketika.

Pengajaran Cerita Ini:

Alangkah mudahnya bagi kita untuk melihat pada eksploitasi manusia dan menyebutnya “keajaiban”. Sementara kita lihat semua yang telah Tuhan kurniakan untuk kita, kita menyebutnya sebagai “biasa”.

Semoga anda hari ini diingatkan tentang segalanya yang betul-betul ajaib dalam kehidupan anda.
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template